הבעש"ט על פרשת חיי שרה

 

 

 

בעזרת מלך יחיד א'ל חי העולמים
תורת הלוחות הראשונים

הבעש"ט על פרשת חיי שרה
מפי מורנו דב"ר הכהן סטבסקי שליט"א
בית הבעל שם טוב


א . "וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַידֹוָד בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל (בראשית כדא). על דרך א) וַיְהִי לוֹ נָשִׁים שָׂרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת וּפִלַגְשִׁים שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיַטּוּ נָשָׁיו אֶת לִבּוֹ (מלכים א יא ג): אבל כאן וַידֹוָד בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל גימטריא ב"ן":

ב . "נשיו הטו לבבו, שאין לך שום תיבה בתורה שאינו סובל שני משמעות ב), שהוא בחינת דכר ונוקבא וכו', אם כן אין לך שום דבר נברא בעולם שלא יהיה כלול מהכל, והבחירה נתונה לו להטות לאיזה בחינה שירצה, לכך נשיו הטו לבבו":

ג . "לעת זקנתו של שלמה המלך עליו השלום נשיו הטו את לבבו, כי בכל תיבה יש שני פירושים, א' רחמים בחינת זכר, ב' בחינת דין, הנקרא נקבה, נשיו הטו את לבבו וכו":

ד . "וַיֹּאמֶר: בּוֹא בְּרוּךְ יְדֹוָד לָמָּה תַעֲמֹד בַּחוּץ וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים (בראשית כד לא), ובמדרש רבתי (פרשה ס סימן ז): וירץ לבן אל האיש החוצה אל העין מעייניה ליה עומד על הגמלים על העין מעיין גרמיה ויאמר בא ברוך ה' שהיה סבור בו שהוא אברהם שהיה קלסתר פניו דומה לו אמר רבי יוסי בן רבי דוסא: כנען הוא אליעזר ועל ידי ששרת אותו צדיק באמונה יצא מכלל ארור לכלל ברוך וַיֹּאמֶר: בּוֹא בְּרוּךְ יְדֹוָד. אמר רבי יעקב בשם רבי יוחנן דבית גוברין: עבד ליה אפטרה ומה אם אליעזר? על ידי ששרת את הצדיק באמונה, יצא מכלל ארור לכלל ברוך. כי אפילו גוי שאכל מין מאכל שמלובש בו ניצוץ הקדוש ובכח האכילה ההוא עשה שירות לישראל, נעשה עלייה ג) בצד מה להניצוצין ההוא, אף שאינו כל כך כמו בישראל שאכלו כו":

ה . "וָאָבֹא הַיּוֹם אֶל הָעָיִן וָאֹמַר יְדֹוָד אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אִם יֶשְׁךָ נָּא מַצְלִיחַ דַּרְכִּי אֲשֶׁר אָנֹכִי הֹלֵךְ עָלֶיהָ: (בראשית כד מב), ופירש"י ז"ל וָאָבֹא הַיּוֹם - היום יצאתי והיום באתי מכאן שקפצה לו הארץ. אמר רבי אחא יפה שיחתן של עבדי אבות לפני המקום מתורתן של בנים שהרי פרשה של אליעזר כפולה בתורה והרבה גופי תורה לא נתנו אלא ברמיזה. הנה מפסוק זה גופא ד) יוצא שם לקפיצת הארץ, וזהו פירוש היום יצאתי והיום באתי מכאן שקפצה לו הארץ, פירוש מכאן גופא מדברים אלה שבזה המאמר, והבן, וזהו פירוש יפה שיחתן של עבדי אבות כי בשיחתן רומזים סודות נפלאים עם ייחודים לקפיצת הארץ, מה שאין ביד בנים אפילו על פי תורתן":

מתוך מקור מים חיים א
"כל תלמיד חכם שפירש מן התורה ומעורר מידות רעות וקטרוגים על הצדיקים ואין בו לא אהבה ולא יראה ולא דביקות השי"ת, ומלא מידות לא טובות - מסתמא טעם מן המים המרים המאררים שבתורה. והוא שאמרו {יומא דע"ב ע"ב}: לא זכה - נעשה לו סם המות, זכה - נעשה לו סם חיים, בסוד עץ הדעת ועץ החיים שיש בכל אות שבתורה, בחינת נוקבא ובחינת דכורא, יראה אהבה. והעניין: וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם {ישעיה ב}, ומשם האור יוצא כברק בגודל חימום אש להבת שלהבת התורה המאיר ללב לומדי תורה לשמה":
עץ החיים עץ הדעת
אילן ה' אילן הנחש
תורת הלב תורת השכל
דוכרא נוקבא
סם החיים סם המוות
אהבה יראה

 

 

 

"על ידי האמונה מקשר ישראל מידת המלכות והרצון הנקראת אנ"י אל המחשבה הנקראת אי"ן, וע"י זה יוכל לבטל כל גזירות רעות":
"מקום שחושב בו האדם – שם הוא הוא כולו":