עמוד 1 מתוך 6
משל למלך שנהג לכנוס בין עניים לפקח בעסקם. ואחד היה משיב לו תמיד: כל מה שאדם עושה בין טוב ובין רע - הכל עושה לעצמו. וחרה למלך על שאינו מחזיק...
אָמַר לוֹ מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ: אַתָּה וְהַזְּקֵנִים שֶׁבַּדּוֹר יהיו עמך, הכל לפי דעתן ועצתן. אבל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָמַר לִיהוֹשֻׁעַ: כִּי אַתָּה תָּבִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לָהֶם...
דע שזה ברור: בכל עת שיעבור על מחשבת אדם עניין מר ורע בסתירות אמונה - באותו רגע דנין אותו דיני נפשות, או לו או לאחד מבניו.
וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה, וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ. וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ, וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא, וְהָלַכְתָּ...
"ובספרי פרשת כי תצא: לא תֵצֵא - אלא בַמַּחֲנֶה. וחכמינו ז"ל דרשו בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ - הם האברים של האדם. וזה: וְיָצָא אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה - שיקבץ אדם באמת כל רצונות...
במדרש רבתי {פ' ה ב}: מה ראה שלמה ללמד לעצל מן הנמלה? רבנן אמרי: הנמלה הזו שלושה בתים יש לה, ואינה כונסת בעליון מפני הדלף ולא בתחתון מפני הטינה אלא...
אמרו חכמינו ז"ל {חולין דס"ג ע"ב}: אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: [ציפור זו] לָמָּה נִקְרָא שְׁמָהּ רֵאָה? שֶׁמְּאִירָה אֶת הָעֵינַיִם: ראה - זו איה. ולמה נקרא שמה ראה? שרואה ביותר. וכן הוא...
"דאיתא בזוהר {תיקוני הזוהר תיקון לד}: כל האותיות הם פנים כנגד אחור, מפני שבושים להסתכל זה בזה, הואיל וכולם מקבלים זה מזה: אות בי"ת מאל"ף, וכן כולם.
אמר רַחֲמָנָא לִבָּא בָּעֵי, רוצה לומר: לִבָּא בָּעֵי רַחֲמָנָא – את הלב דורש הבורא יתברך. נראה כוונתו, שהלב עיקר פעולתו הוא שיהיה משכן להשם יתברך שישכון בו כביכול, ואם חס...
"אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי: בְּכָל יוֹם וָיוֹם בַּת קוֹל יוֹצֵאת מֵהַר חוֹרֵב וּמַכְרֶזֶת וְאוֹמֶרֶת: אוֹי לָהֶם לַבְּרִיּוֹת מֵעֶלְבּוֹנָהּ שֶׁל תּוֹרָה! שֶׁכָּל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹסֵק בַּתּוֹרָה נִקְרָא נָזוּף. שֶׁנֶּאֱמַר: נֶזֶם...
ועל פי זה תבין מאמר חכמינו ז"ל {נדרים פא ע"א}: מפני מה חרבה ירושלים? על שלא ברכו בתורה תחילה, היינו: שלא ברכו ברכת וְהַעֲרֶב נָא, שהוא ברכה ראשונה שמברכין על...
זה שאמר הכתוב: טוב אשר לא תדור משתדור ולא תשלם. אמר להם הקב"ה לישראל: הוו זהירין בנדרים ואלתפרצו בהן, שכל הפורץ בנדרים - סופו למעול בשבועות, והמועל בשבועות - כופר...
ונבאר זה לפי קט שכלי, כי ראה והבין שמלכות הוא בלא ייחוד, והבין זה מעצמו כי האדם עולם קטן - ועשה יחוד. כי הבין זה מן מחשבות החסד אשר נפלו,...
מפני מה השרה הקב"ה שכינתו על גוי רשע? כדי שלא יהא פתחון פה לאומות לומר: אילו היו לנו נביאים - חזרנו למוטב! העמיד להם נביאים - והם פרצו גדר העולם
כל המצוות הם נצחיות בשכל, אף שבפועל הם בזמן ובמעשה - מכל מקום בשכל הם תמיד נצחיים. כי התורה היא אלהותו ונצחיות
"כל מה שהיה בבלעם היו חושדין למשה רבינו עליו השלום. מפני שכל זמן שלא נגמרה עליית השכינה כאשר יהיה בזמן הגואל צדק במהרה בימינו אמן, שהוא ביטול הקליפה לגמרי, ובִּלַּע...
"וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעֵדָה לִרְגּוֹם אֹתָם בָּאֲבָנִים וּכְבוֹד יְהֹוָ"ה נִרְאָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד אֶל כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וַיֹּאמֶר יְהֹוָ"ה אֶל משֶׁה: עַד אָנָה יְנַאֲצֻנִי הָעָם הַזֶּה וְעַד אָנָה לֹא יַאֲמִינוּ בִי בְּכֹל...
"וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה: מִקְשָׁה זָהָב עַד יְרֵכָהּ עַד פִּרְחָהּ - מִקְשָׁה הִיא, כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה יְהֹוָ"ה אֶת משֶׁה - כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה. פירש"י שהראהו הקדוש ברוך הוא באצבע -...
פעם אחת בא הבעש"ט למקום אחד, ועשו לו כבוד גדול ואמר להם הבעש"ט: תדעו כי כשמכבדים לאחד, מפשפשים במעשיו בעולם העליון, אם הוא ראוי לאותו כבוד, ולכאורה עושים לו רעה...
ולא יתבייש מפני בני אדם המלעיגין עליו בעבודת השם יתברך והכלל: שיהיה תורתו ועבודתו באמת ואמונה, פיו ולבו שוין, בין כשהוא עם בני אדם ובין כשהוא בהצנע לכת"
כי הלא נודע שעיקר עבודת הבורא יתברך שמו הוא הדבקות וההתלהבות בעבודתו יתברך שמו, ובלימוד תורתו שיהיה בדחילו ורחימו
"כִּי אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה - שָׁמַיִם תָּכִן אֱמוּנָתְךָ בָהֶם, ונקרא שבעת ימי הבניין, ולזה יש זי'ן מדרגות בישראל, ועל ידי התכללותן אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה - יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת
"וַיֹּאמֶר יְהֹוָ"ה אֶל משֶׁה: אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו. ופירש"י: אֱמֹר וְאָמַרְתָּ - להזהיר גדולים על הקטנים.
כשרואה אדם דבר נבלה מאיש רשע שעבר עבירה חזקה - ידין אותו לכף זכות. כי מצד רדיפת היצר הבוער בו הוא עושה, ומצד פחיתות חומרו העב, שאינו יודע חומר האיסור,...
פעמים שנופל אדם ממדרגתו מחמת עצמו, שה' יתברך יודע שהוא צריך לכך, ופעמים העולם גורמים שיפול אדם ממדרגתו. והירידה הוא צורך עליה, כדי לבוא למדרגה יותר גדולה
הנה ראוי להבין כי המצוות הן נצחיות מעצמותו יתברך, והוא בכל זמן ובכל אדם. דהאדם הוא עולם קטן, ויש בו ד' יסודות כמו שיש בכללות העולם: דומם צומח חי מדבר
על ידי עכירת הדם – בא לשכחה. ועכירת הדם בא על ידי תאווה עצבות ומרה שחורה. ועל ידי צלילות הדם – בא לזיכרון. וצלילות הדם – בא על ידי דביקות...
וַיֹּאמֶר משֶׁה: זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָ"ה תַּעֲשׂוּ - אמר להם משה לישראל: אותו יצר הרע העבירו מלבכם ותהיו כולכם ביראה אחת ובעצה אחת לשרת לפני המקום.
כשאדם מחדש איזה דבר חכמה בתורה - הוא נותן מוחין באותן הדיבורים. מפני שהיו המוחין בתחילה בהעלם מלובשים באותן הדיבורים
צריך האדם להיות במדרגה זו שהדיבור יהיה לו עשייה. רוצה לומר: כשבא אל הדיבור צריך לו לילך דרך ז' מדרגות. כי תחילה
"כי הנה בניין המשכן נכתב בתורה ונשנה, אף על גב דיש להקשות מה נפקא מינה? ומה דהוי – הוי! אלא העיקר הוא ללמוד אותנו שֵכֵל גדול לעבודת הבורא יתברך שמו,...
אין אתה מוצא באחד מכל כלי המשכן שעשה שם בצלאל כלום אלא בארון, וכל המלאכות האחרות, כל הכלים האחרות - באמירתו ובעצתו.
"וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם, וְאִם אַיִן - מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ. וַיֹּאמֶר יְהֹוָ"ה אֶל משֶׁה: מִי אֲשֶׁר חָטָא לִי - אֶמְחֶנּוּ מִסִּפְרִי. יש שני בחינות בעניין העבירות: הא' -...
וְאַתָּה תְּצַוֶּה – כפשוטו: להזהיר ולצוות אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שבהם סוד האמונה, ומשם להגיע אל מדרגת הדביקות בא"ס ב"ה, אליו ולא למידותיו. כי תפקיד מנהיג ישראל לצוות ולחבר כל ישראל...
"וַיֹּאמֶר יְהֹוָ"ה אֶל משֶׁה: עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה - וֶהְיֵה שָׁם, וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם. ודרשו רבותינו {ברכות ה ע"א}:וְאָמַר רַבִּי לֵוִי בַּר חָמָא אָמַר...
"וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַתּוֹרֹת וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם אֶת הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ וְאֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן. על דרך משל לגזלנים שישבו ביער אחד. ושלחו משם איש אחד תמיד לפתות אחד...
"וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱלֹהִי"ם דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים - כִּי קָרוֹב הוּא. כִּי אָמַר אֱלֹהִי"ם: פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה.
"וַיֹּאמֶר משֶׁה: כֹּה אָמַר ה'! כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם! העיקר, אם יכוון מחשבת לבו לשמים, גם כי המעשה זר כמו בנות לוט, צריך לומר שבאמת צריך ישוב רב...
"וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי - וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם. כי אותיות אֶל מורה א, היינו: אלופו של עולם, ול יש לו שלשה קווין"
שבמקום קדושתך וצמצום מידותיך שבכל התענוגים הגשמיים וכסף וזהב - הוא הכל נחלתו יתברך שמו כי שם צמצום מידותיו. ובפרט בדברי התפילה ואותיות התורה. אשר כוונתו היה שעל ידי זה...
"וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר: הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם. ופירש רש"י ז"ל: ביקש לגלות את הקץ ונסתלקה...
"וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר: בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי, וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ, כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה. קשה. מה לשון בִּי? וגם לשון נָא שאינו אלא בקשה, ומה...
אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר שָׂם יְהֹוָ"ה מִבְטַחוֹ, וְלֹא פָנָה אֶל רְהָבִים וְשָׂטֵי כָזָב {תהלים מ ה} - זה יוסף
אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה. רֹעֶה, היינו: מייחד ומחבר ומקשר מלשון אחווה ורעות
משל למלך שעשה מלחמה ויש לו חיילות רבים, יש מהם הולכי רגלים ויש מהם רוכבי סוסים. ודרך המלחמה הוא שאותם הולכי רגלים הם עומדים בקשרי המלחמה מקושרים ומשולבים אחד אל...
כשרוצין ליפרע העונש למי שהוא ראוי לעונש - אזי נוטלין ממנו מדרגת הבטחון. על כן ראוי להתפלל לפניו יתברך שיתחזק בבטחון בו, ואז מתקיים בו עֶזְרִי מֵעִם יְהֹוָ"ה עֹשֵׂה שָׁמַיִם...
זה סוד כל הבארות שחפרו האבות למצוא מים שהוא התורה בבחינות עפר, היינו: במדרגות הפתוחות. שכל אחד מן האבות עשה התגלות התורה מיסוד העפר ומדרגות התחתונים על ידי תיקון מידתו...
כנען הוא אליעזר ועל ידי ששרת אותו צדיק באמונה יצא מכלל ארור לכלל ברוך
אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, אָמַר רַב, גְּדוֹלָה הַכְנָסַת אוֹרְחִים מֵהַקְבָּלַת פְּנֵי שְׁכִינָה, דִּכְתִיב, (בראשית יח ג): וַיֹּאמַר אֲדֹנָי: אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ - אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ
וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה. כשיש כמה ראשים ראשי ערב רב בעיר או במדינה, המתנהגים בשקר והתנשאות של שוא, ויש במדינה צדיק אחד המתנהג באמת בלב אמת ובלב טהור ונשבר
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ: נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ: אדם נקרא צדיק בסוד {משלי י}: וְצַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם, כשיש לו תענוג גדול בעבודת ה' יתברך, וּמִבְּשָׂרִי...
מה שלעתיד נקרא השכינה: כלה - לעתיד יהיה שמה כלה. וכוונתו, אף שהוא עמוק עמוק: עַל זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצֹא רַק לְשֵׁטֶף מַיִם רַבִּים אֵלָיו לֹא יַגִּיעוּ
"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה, מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי. ופירש רש"י: וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה - לִי לשמי. שנתינת הצדקה עולה יפה אפילו כשאין...
"אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר שָׂם יְהֹוָ"ה מִבְטַחוֹ, וְלֹא פָנָה אֶל רְהָבִים וְשָׂטֵי כָזָב {תהלים מ ה} - זה יוסף {מדרש רבתי פר' פט סי' ג}. בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּיהֹוָ"ה -...
"אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה. רֹעֶה, היינו: מייחד ומחבר ומקשר מלשון אחווה ורעות. ולכך...
"וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד, וַיֵּצֶר לוֹ. וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. משל למלך שעשה מלחמה ויש לו חיילות רבים, יש מהם הולכי רגלים ויש...
וְכָל הַבְּאֵרֹת אֲשֶׁר חָפְרוּ עַבְדֵי אָבִיו בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו - סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים וַיְמַלְאוּם עָפָר {בראשית כו טו} מביא כאן הבעש''ט הקדוש את סוד הבארות. הרי יש בארות שחפר אברהם אבינו. כל...