תפילה לפורים

 

 

 

בעזרת מלך יחיד א-ל חי העולמים

 

 

פורים

מתוך ספר "אגרת הגאולה ח"ב"

בית הבעל שם טוב

 

מובא בסה"ק מדרש פנחס, שמרן הבעש"ט הק' זיע"א היה מתפלל ערב יום הכפורים לפני סעודה המפסקת תפילה קדושה שחיבר בעצמו, וזה לשונו הקדוש:

 

קודש הקדשים

הוא לב כל הארץ ולב כל העולמות

נשמות ישראל

הם לב כל האומות ולב כל הבריות

הכהן הגדול

הוא לב נשמות ישראל

יום הכפורים

הוא לב כל זמני השנה

לשון הקודש

היא לב כל הלשונות

התורה הקדושה

היא לב לשון הקודש

החומש הקדוש

הוא לב כל התורה הקדושה

עשרת הדברות הקדושות

הן לב כל החומש

ושם המפורש

של מלך מלכי המלכים הקב"ה
הוא פנימיות לב אלוקות לכל עשרת הדברות
ולכל התורה כולה"

 

 

הכנעה הבדלה והמתקה ב"עַל הַנִּסִּים" בימי חנוכה ופורים

עיקר הימים המוארים של חנוכה ופורים פועלים הכנעה גדולה לפני השם יתברך, קודם כל לעם ישראל עצמו ולאחר מכן גם לאומות העולם הכובשות. אלא שע"י הנסים הגדולים שעשה מלכו של עולם כנגד מלכות יוון הרשעה ומלכות פרס ומדי – פעל גם הבדלה נפלאה בעולם ובנפש כל חי. וע"י ההודאה והשבח לו יתברך בימים אלה – נפעלת המתקה עצומה בעולמות ובזמנים ובנשמות כולם. והוא הדין בלשון מטבע ברכה עצמה: [א.] הכנעה - "עַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַמִּלְחָמוֹת". [ב.] הבדלה – "שֶׁעָשִֹיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ". [ג.] המתקה – "בַּיָּמִים הָהֵם בִּזְּמַן הַזֶּה". וכן הוא במטבע הברכה של השבח המיוחד לימי חונוכה ופורים בתפילה זו:

 

[א.] הכנעה –"בִּימֵי מַתִּתְיָהוּ בֶּן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנַאִי וּבָנָיו, כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְֹרָאֵל לְהַשְׁכִּיחָם תּוֹרָתֶךָ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנֶךָ: וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים - עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם: רַבְתָּ אֶת רִיבָם, דַנְתָּ אֶת דִּינָם, נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם, מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים - בְּיַד חַלָּשִׁים, וְרַבִּים - בְּיַד מְעַטִּים, וּטְמֵאִים - בְּיַד טְהוֹרִים, וּרְשָׁעִים - בְּיַד צַדִּיקִים, וְזֵדִים - בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ".

[ב.] הבדלה –"וּלְךָ עָשִֹיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמֶךָ, וּלְעַמְּךָ יִשְֹרָאֵל עָשִֹיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה".

[ג.] המתקה –"וְאַחַר כֵּן בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ, וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ, וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ, וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ, וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל":

 

הכנעה

הבדלה

המתקה

"גִבּוֹרִים - בְּיַד חַלָּשִׁים, וְרַבִּים - בְּיַד מְעַטִּים, וּטְמֵאִים - בְּיַד טְהוֹרִים, וּרְשָׁעִים - בְּיַד צַדִּיקִים, וְזֵדִים - בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ"

"וּלְךָ עָשִֹיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמֶךָ, וּלְעַמְּךָ יִשְֹרָאֵל עָשִֹיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה"

"וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ, וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ, וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל"

ימין

שמאל

אמצע

 

 

[א.] הכנעה –"בִּימֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה, כְּשֶׁעָמַד עֲלֵיהֶם הָמָן הָרָשָׁע - בִּקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד בִּשְׁלשָׁה עָשָֹר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָֹר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר וּשְׁלָלָם לָבוֹז".

[ב.] הבדלה –"וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים: הֵפַרְתָּ אֶת עֲצָתוֹ, וְקִלְקַלְתָּ אֶת מַחֲשַׁבְתּוֹ, וַהֲשֵׁבוֹתָ לּוֹ גְּמוּלוֹ בְּרֹאשׁוֹ, וְתָלוּ אוֹתוֹ וְאֶת בָּנָיו עַל הָעֵץ".

[ג.] המתקה -  "וְעָשִֹיתָ עִמָּהֶם נֵס וָפֶלֶא, וְנוֹדֶה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל סֶלָה":

 

 

הכנעה

הבדלה

המתקה

"כְּשֶׁעָמַד עֲלֵיהֶם הָמָן הָרָשָׁע - בִּקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים"

"וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים: הֵפַרְתָּ אֶת עֲצָתוֹ, וְקִלְקַלְתָּ אֶת מַחֲשַׁבְתּוֹ"

"וְעָשִֹיתָ עִמָּהֶם נֵס וָפֶלֶא, וְנוֹדֶה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל סֶלָה"

ימין

שמאל

אמצע

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבעצם ימי הפורים

ימי הפורים ועוז הדרם, אשר "ימֵי הַפּוּרִים הָאֵלֶּה לֹא יַעַבְרוּ מִתּוֹךְ הַיְּהוּדִים וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם", כי[2] "נִזְכָּרִים" למטה "וְנַעֲשִׂים" למעלה, "בְּכָל דּוֹר וָדוֹר מִשְׁפָּחָה וּמִשְׁפָּחָה מְדִינָה וּמְדִינָה וְעִיר וָעִיר" - מעבירים אותנו ממות לחיים לפי הסדר האלוקי של הכנעה הבדלה והמתקה, ומגלים כלפי שמייא וארעא הוד ישועתנו כהקדמה לתיקון העולם בְּמַלְכוּת שַׁדַּ"י לפי סדר הנ"ל. והוא במהלך המגילה עצמה כבסדר מצוות החג עד גמר התיקון:

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר מצוות ימי הפורים באורך פרט:

פרשת זכור ותענית אסתר

הכנעה

זכר למחצית השקל

הבדלה

מקרא מגילה

המתקה

 

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבמצוות יום הפורים:

קריאת "וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם: ויבוא עמלק"[3]

הכנעה

משלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים מגילת אסתר

הבדלה

"אֵת מִשְׁתֵּה אֶסְתֵּר - וַהֲנָחָה לַמְּדִינוֹת"[4]

המתקה

 

 

 הכנעה הבדלה והמתקה בסדר מצוות ימי הפורים באורך כלל:

הכנעה

קריאת פרשת "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם"[5]להכניעו ומתן זכר למחצית השקל להקדים שקלינו לשקלי המן ותענית אסתר להכניע עצמינו בפני ה'

הבדלה

מקרא מגילה המגלה הבדלת והצלת הטוב מפני הרע והצדיקים מפני הרשעים והזכרת "עַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַנֶּחָמוֹת שֶׁעָשִֹיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה" בתפילה ובברכת המזון כנ"ל וקריאת "וַיָּבֹא עֲמָלֵק ויבוא עמלק" לצורך הבדלתו וביטולו "ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים"

המתקה

צדקה ד"כל הפושט יד נותנים לו" להמתיק כל הדינים על ידי גמילות חסד ומשתה אסתר ביין לתיקון עץ הדעת שגפן היה "וְתַלְמוּד תּוֹרָה כְּנֶגֶד כֻּלָּם: מצות תלמוד תורה כנגד כולן" ש"שלושים יום לפני החג [פסח] דורשין בהלכות החג"

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר הנהגת אסתר המלכה:

הסרת ראש ושתי המלכה

הכנעה

בחירת אסתר המלכה
וגזירת המן

הבדלה

ביטול הגזירה ע"י אסתר ומרדכי
ותליית המן ועשרת בניו

המתקה

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר ישועות השם במקרא מגילה:

הכנעה

מרדכי פוסק ומורה לא משתתף ב"סעודתו של אותו רשע" מס' מגילה וכן "וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה"וגזירת המן הרשע האגגי העמלקי ימ"ש "כִּי נִמְכַּרְנוּ אֲנִי וְעַמִּי לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד" מגילת אסתר ז ד

הבדלה

"בַּלַּיְלָה הַהוּא נָדְדָה שְׁנַת הַמֶּלֶךְ"ותענית "שְׁלשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם שלושת ימים לילה ויום" מגילת אסתר ופעולת "לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים" המבדילה את עם השם לטובה משאר האומות

המתקה

"מִּשְׁתֶּה אֶסְתֵּר משתה אסתר" הבא לתקן את משתה אחשוורוש ואת עץ הדעת טוב ורע: "דְּתַנְיָא: אִילָןשֶׁאָכַל מִמֶּנוּ אָדָם הָרִאשׁוֹן רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר: גֶּפֶן הָיָה"[6]ומפלת הנחש העמלקי "הָמָן הָרָע הַזֶּה המן הרע הזה" ימ"ש וש"ז ושר"י ותלייתו ותליית עשרת בניו המה עשרת ספירות דקליפה ועשרת כתרין דמסאבותא"וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשׂנְאֵיהֶם"ונקמת בני ישראל "לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד להשמיד ולהרוג ולאבד" את בני עמלק ימ"ש וש"ז ושר"י "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים" וכו' "כִּי גָדוֹל מָרְדֳּכַי בְּבֵית הַמֶּלֶךְ וְשָׁמְעוֹ הוֹלֵךְ בְּכָל הַמְּדִינוֹת כִּי הָאִישׁ מָרְדֳּכַי הוֹלֵךְ וְגָדוֹל: כי גדול שם מרדכי בכל הארץ"

 

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר מקרא המגילה:

הכנעה

רוב העם נהנים מסעודתו של אותו רשע ושוקעים בהתבוללות גזירת המן "לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד"

הבדלה

ג' "ימי הצומות וזעקתם" ותשובת העם וביטול הגזירה ומפלת המן והבדלתו לתלייה עם כל בניו

המתקה

סיום גלות בבל ופרס ושיבת העם לארץ ישראל בידי עזרא הסופר וחידוש בניין בית המקדש ע"י נחמיה

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר הנהגת מרדכי היהודי:

הכנעה

"אסתר היא הדסה" אשת מרדכי נלקחת לבית המלך אחשורוש "וַיִּקְרַע מָרְדֳּכַי אֶת בְּגָדָיו וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדֹלָה וּמָרָה"

הבדלה

"וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה" "וַיִּקַּח הָמָן אֶת הַלְּבוּשׁ וְאֶת הַסּוּס וַיַּלְבֵּשׁ אֶת מָרְדֳּכָי וַיַּרְכִּיבֵהוּ בִּרְחוֹב הָעִיר וַיִּקְרָא לְפָנָיו: כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ"

המתקה

"וַיָּסַר הַמֶּלֶךְ אֶת טַבַּעְתּוֹ אֲשֶׁר הֶעֱבִיר מֵהָמָן וַיִּתְּנָהּ וַיִּכְתֹּב בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרשׁ וַיַּחְתֹּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ"
"וּמָרְדֳּכַי יָצָא מִלִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת תְּכֵלֶת וָחוּר וַעֲטֶרֶת זָהָב גְּדוֹלָה וְתַכְרִיךְ בּוּץ וְאַרְגָּמָן וְהָעִיר שׁוּשָׁן צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה"
"כִּי מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי מִשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וְגָדוֹל לַיְּהוּדִים וְרָצוּי לְרֹב אֶחָיו דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ וְדֹבֵר שָׁלוֹם לְכָל זַרְעוֹ"

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר פיוט "שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב"

גם בפיוט "שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב צָהֲלָה וְשָֹמֵחָה בִּרְאוֹתָם יַחַד תְּכֵלֶת מָרְדְּכָי תְּשׁוּעָתָם הָיִיתָ לָנֶצַח. וְתִקְוָתָם בְּכָל דּוֹר וָדוֹר. לְהוֹדִיעַ שֶׁכָּל קֹוֶיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ. וְלֹא יִכָּלְמוּ לָנֶצַח כָּל הַחוֹסִים בָּךְ. אָרוּר הָמָן אֲשֶׁר בִּקֵשׁ לאַבְּדִי. בָּרוּךְ מָרְדְּכַי הַיְּהוּדִי. אֲרוּרָה זֶרֶשׁ אֵשֶׁת מַפְחִידִי. בְּרוּכָה אֶסְתֵּר בַּעֲדִי. אֲרוּרִים כָּל הָרְשָׁעִים. בְּרוּכִים כָּל הַצַּדִּיקִים. וְגַם חַרְבוֹנָה זָכוּר לַטּוֹב:שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב צָהֲלָה וְשָֹמֵחָה שבסיום מיקרא מגילה, רואים הסיכום לסדר זה. והוא פועל להכנעת כוחות הרע, "לְהוֹדִיעַ שֶׁכָּל קֹוֶיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ. וְלֹא יִכָּלְמוּ לָנֶצַח כָּל הַחוֹסִים בָּךְ". ולהבדלתם מכוחות הטוב: "אָרוּר הָמָן אֲשֶׁר בִּקֵשׁ לאַבְּדִי. בָּרוּךְ מָרְדְּכַי הַיְּהוּדִי. אֲרוּרָה זֶרֶשׁ אֵשֶׁת מַפְחִידִי. בְּרוּכָה אֶסְתֵּר בַּעֲדִי. אֲרוּרִים כָּל הָרְשָׁעִים. בְּרוּכִים כָּל הַצַּדִּיקִים". וכן למיתוקם הסופי: "וְגַם חַרְבוֹנָה זָכוּר לַטּוֹב".

 

הכנעה הבדלה והמתקהבעצם ימי הפורים

ימי הפורים ועוז הדרם, אשר "ימֵי הַפּוּרִים הָאֵלֶּה לֹא יַעַבְרוּ מִתּוֹךְ הַיְּהוּדִים וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם", כי[7] "נִזְכָּרִים" למטה "וְנַעֲשִׂים" למעלה, "בְּכָל דּוֹר וָדוֹר מִשְׁפָּחָה וּמִשְׁפָּחָה מְדִינָה וּמְדִינָה וְעִיר וָעִיר" - מעבירים אותנו ממות לחיים לפי הסדר האלוקי של הכנעה הבדלה והמתקה, ומגלים כלפי שמייא וארעא הוד ישועתנו כהקדמה לתיקון העולם בְּמַלְכוּת שַׁדַּ"י לפי סדר הנ"ל. והוא במהלך המגילה עצמה כבסדר מצוות החג עד גמר התיקון:

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר מצוות ימי הפורים באורך פרט:

פרשת זכור ותענית אסתר

הכנעה

זכר למחצית השקל

הבדלה

מקרא מגילה

המתקה

 

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבמצוות יום הפורים:

קריאת "וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם: ויבוא עמלק"[8]

הכנעה

משלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים מגילת אסתר

הבדלה

"אֵת מִשְׁתֵּה אֶסְתֵּר - וַהֲנָחָה לַמְּדִינוֹת"[9]

המתקה

 

 

 הכנעה הבדלה והמתקה בסדר מצוות ימי הפורים באורך כלל:

הכנעה

קריאת פרשת "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם"[10]להכניעו ומתן זכר למחצית השקל להקדים שקלינו לשקלי המן ותענית אסתר להכניע עצמינו בפני ה'

הבדלה

מקרא מגילה המגלה הבדלת והצלת הטוב מפני הרע והצדיקים מפני הרשעים והזכרת "עַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַנֶּחָמוֹת שֶׁעָשִֹיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה" בתפילה ובברכת המזון כנ"ל וקריאת "וַיָּבֹא עֲמָלֵק ויבוא עמלק" לצורך הבדלתו וביטולו "ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים"

המתקה

צדקה ד"כל הפושט יד נותנים לו" להמתיק כל הדינים על ידי גמילות חסד ומשתה אסתר ביין לתיקון עץ הדעת שגפן היה "וְתַלְמוּד תּוֹרָה כְּנֶגֶד כֻּלָּם: מצות תלמוד תורה כנגד כולן" ש"שלושים יום לפני החג [פסח] דורשין בהלכות החג"

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר הנהגת אסתר המלכה:

הסרת ראש ושתי המלכה

הכנעה

בחירת אסתר המלכה
וגזירת המן

הבדלה

ביטול הגזירה ע"י אסתר ומרדכי
ותליית המן ועשרת בניו

המתקה

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר ישועות השם במקרא מגילה:

הכנעה

מרדכי פוסק ומורה לא משתתף ב"סעודתו של אותו רשע" מס' מגילה וכן "וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה"וגזירת המן הרשע האגגי העמלקי ימ"ש "כִּי נִמְכַּרְנוּ אֲנִי וְעַמִּי לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד" מגילת אסתר ז ד

הבדלה

"בַּלַּיְלָה הַהוּא נָדְדָה שְׁנַת הַמֶּלֶךְ"ותענית "שְׁלשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם שלושת ימים לילה ויום" מגילת אסתר ופעולת "לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים" המבדילה את עם השם לטובה משאר האומות

המתקה

"מִּשְׁתֶּה אֶסְתֵּר משתה אסתר" הבא לתקן את משתה אחשוורוש ואת עץ הדעת טוב ורע: "דְּתַנְיָא: אִילָןשֶׁאָכַל מִמֶּנוּ אָדָם הָרִאשׁוֹן רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר: גֶּפֶן הָיָה"[11]ומפלת הנחש העמלקי "הָמָן הָרָע הַזֶּה המן הרע הזה" ימ"ש וש"ז ושר"י ותלייתו ותליית עשרת בניו המה עשרת ספירות דקליפה ועשרת כתרין דמסאבותא"וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשׂנְאֵיהֶם"ונקמת בני ישראל "לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד להשמיד ולהרוג ולאבד" את בני עמלק ימ"ש וש"ז ושר"י "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים" וכו' "כִּי גָדוֹל מָרְדֳּכַי בְּבֵית הַמֶּלֶךְ וְשָׁמְעוֹ הוֹלֵךְ בְּכָל הַמְּדִינוֹת כִּי הָאִישׁ מָרְדֳּכַי הוֹלֵךְ וְגָדוֹל: כי גדול שם מרדכי בכל הארץ"

 

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר מקרא המגילה:

הכנעה

רוב העם נהנים מסעודתו של אותו רשע ושוקעים בהתבוללות גזירת המן "לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד"

הבדלה

ג' "ימי הצומות וזעקתם" ותשובת העם וביטול הגזירה ומפלת המן והבדלתו לתלייה עם כל בניו

המתקה

סיום גלות בבל ופרס ושיבת העם לארץ ישראל בידי עזרא הסופר וחידוש בניין בית המקדש ע"י נחמיה

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר הנהגת מרדכי היהודי:

הכנעה

"אסתר היא הדסה" אשת מרדכי נלקחת לבית המלך אחשורוש "וַיִּקְרַע מָרְדֳּכַי אֶת בְּגָדָיו וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדֹלָה וּמָרָה"

הבדלה

"וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה" "וַיִּקַּח הָמָן אֶת הַלְּבוּשׁ וְאֶת הַסּוּס וַיַּלְבֵּשׁ אֶת מָרְדֳּכָי וַיַּרְכִּיבֵהוּ בִּרְחוֹב הָעִיר וַיִּקְרָא לְפָנָיו: כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ"

המתקה

"וַיָּסַר הַמֶּלֶךְ אֶת טַבַּעְתּוֹ אֲשֶׁר הֶעֱבִיר מֵהָמָן וַיִּתְּנָהּ וַיִּכְתֹּב בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרשׁ וַיַּחְתֹּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ"
"וּמָרְדֳּכַי יָצָא מִלִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת תְּכֵלֶת וָחוּר וַעֲטֶרֶת זָהָב גְּדוֹלָה וְתַכְרִיךְ בּוּץ וְאַרְגָּמָן וְהָעִיר שׁוּשָׁן צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה"
"כִּי מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי מִשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וְגָדוֹל לַיְּהוּדִים וְרָצוּי לְרֹב אֶחָיו דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ וְדֹבֵר שָׁלוֹם לְכָל זַרְעוֹ"

 

 

הכנעה הבדלה והמתקהבסדר פיוט "שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב"

גם בפיוט "שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב צָהֲלָה וְשָֹמֵחָה בִּרְאוֹתָם יַחַד תְּכֵלֶת מָרְדְּכָי תְּשׁוּעָתָם הָיִיתָ לָנֶצַח. וְתִקְוָתָם בְּכָל דּוֹר וָדוֹר. לְהוֹדִיעַ שֶׁכָּל קֹוֶיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ. וְלֹא יִכָּלְמוּ לָנֶצַח כָּל הַחוֹסִים בָּךְ. אָרוּר הָמָן אֲשֶׁר בִּקֵשׁ לאַבְּדִי. בָּרוּךְ מָרְדְּכַי הַיְּהוּדִי. אֲרוּרָה זֶרֶשׁ אֵשֶׁת מַפְחִידִי. בְּרוּכָה אֶסְתֵּר בַּעֲדִי. אֲרוּרִים כָּל הָרְשָׁעִים. בְּרוּכִים כָּל הַצַּדִּיקִים. וְגַם חַרְבוֹנָה זָכוּר לַטּוֹב:שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב צָהֲלָה וְשָֹמֵחָה שבסיום מיקרא מגילה, רואים הסיכום לסדר זה. והוא פועל להכנעת כוחות הרע, "לְהוֹדִיעַ שֶׁכָּל קֹוֶיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ. וְלֹא יִכָּלְמוּ לָנֶצַח כָּל הַחוֹסִים בָּךְ". ולהבדלתם מכוחות הטוב: "אָרוּר הָמָן אֲשֶׁר בִּקֵשׁ לאַבְּדִי. בָּרוּךְ מָרְדְּכַי הַיְּהוּדִי. אֲרוּרָה זֶרֶשׁ אֵשֶׁת מַפְחִידִי. בְּרוּכָה אֶסְתֵּר בַּעֲדִי. אֲרוּרִים כָּל הָרְשָׁעִים. בְּרוּכִים כָּל הַצַּדִּיקִים". וכן למיתוקם הסופי: "וְגַם חַרְבוֹנָה זָכוּר לַטּוֹב".

 

 

 

 

 

 

 

תפילת הבעש"ט הקדוש זיע"א

 

מובא בסה"ק מדרש פנחס[12], שמרן הבעש"ט הק' זיע"א היה מתפלל ערב יום הכפורים לפני סעודה המפסקת תפילה קדושה שחיבר בעצמו, וזה לשונו הקדוש:

 

קודש הקדשים

הוא לב כל הארץ ולב כל העולמות

נשמות ישראל

הם לב כל האומות ולב כל הבריות

הכהן הגדול

הוא לב נשמות ישראל

יום הכפורים

הוא לב כל זמני השנה

לשון הקודש

היא לב כל הלשונות

התורה הקדושה

היא לב לשון הקודש

החומש הקדוש

הוא לב כל התורה הקדושה

עשרת הדברות הקדושות

הן לב כל החומש

ושם המפורש

של מלך מלכי המלכים הקב"ה
הוא פנימיות לב אלוקות לכל עשרת הדברות
ולכל התורה כולה"

 

 

 



[1]חלק יום הכיפורים לרה"ק רבי פנחס מקאריץ זצוק"ל תלמיד-חבר המובהק לרבנו הבעש"ט הק' זיע"א וכן בנוסח קצת שונה בקונטרס גנזי קודש על המועדים וימים הנוראים מכתבי רבי ישראל מקאזניץ זי"ע וכן בס' דברי דוד להרה"ק מוהר"ר דוד משה מטשארטקוב זצוק"ל ועוד ראיתי נוסח מעט דומה בס' יפוצו מעיינותיך מליקוטי משפחת הרה"ג רבי מנחם נחום גוטמן זצ"ל מצאצאי מרן זיע"א

[2]מגילת אסתר ט כח

[3]שמות יז ח

[4]מגילת אסתר ב יח

[5]דברים כה יז

[6]ברכות מ ע"א וסנהדרין ע ע"א

[7]מגילת אסתר ט כח

[8]שמות יז ח

[9]מגילת אסתר ב יח

[10]דברים כה יז

[11]ברכות מ ע"א וסנהדרין ע ע"א

[12]חלק יום הכיפורים לרה"ק רבי פנחס מקאריץ זצוק"ל תלמיד-חבר המובהק לרבנו הבעש"ט הק' זיע"א וכן בנוסח קצת שונה בקונטרס גנזי קודש על המועדים וימים הנוראים מכתבי רבי ישראל מקאזניץ זי"ע וכן בס' דברי דוד להרה"ק מוהר"ר דוד משה מטשארטקוב זצוק"ל ועוד ראיתי נוסח מעט דומה בס' יפוצו מעיינותיך מליקוטי משפחת הרה"ג רבי מנחם נחום גוטמן זצ"ל מצאצאי מרן זיע"א

מעגל השנה

  • 1
  • 2
Prev Next

הרשמת חברים

צָרִיךְ לִכְלֹל אָדָם נִשְׁמָתוֹ בְּכֹל בְּחִינָה וּבְחִינָה שהוא פועל בה